EV és hibrid autó töltők

Először egy kis áttekintés

Rohamosan terjednek a hibrid és elektromos járművek. De mik is ezek?

hibrid hajtás: egy járműben többféle erőgép szolgáltatja az energiát

tisztán elektromos hajtás: kizárólag a nagyfeszültségű akkumulátorokban tárolt energiával történik a hajtás

Hibrid hajtások fajtái

Mikrohibrid: nem igazi hibrid, a villanymotor teljesíménye kisebb, mint 5kW. Működése törpesfeszültségről történik (24/48V), lényegében egy megnövelt teljesítményű ólom-savas akkumulátorról. Az indításkor rásegít, de tartós haladásra nem képes. 5-10% CO2 kibocsátás és fogyasztáscsökkenés érhető el. Nem kap zöld rendszámot. Érintésvédelmi szempontból kedvező a törpefeszültség használata miatt. Start-stop rendszer megvalósítható.

Mildhibrid: párhuzamos felépítésű hibrid, a belsőégésű motorral egy tengelyen adja le a hajtást, nem szétkapcsolható, így a valós tisztán elektromos hajtás csak úgy valósítható meg, ha a belsőégésű motor vonszolt nyomatéka nem túl nagy (ilyenkor alkalmazzák a hengerlekapcsolást). A hagyományos kisfeszültségű elektromos hálózat mellett egy nagyfeszültségű rendszer is van a járműben. A hagyományos járművekkel szemben 15% tüzelőanyag megtakarítás is lehetséges. Kaphat zöld rendszámot.

Fullhibrid: a mildhibridnél jóval nagyobb hatótávolság jellemzi, tud tisztán elektromos meghajtással is üzemelni. Az üzemanyag megtakarítás elérheti a 30%-ot.

Plug-in hibrid: lényegében a fullhibrid tölthető változata. Mivel ez nagyobb távolságok megtételére van tervezve, nagyobb akkumulátorokat használnak. Ma már (lassabban, de) háztartási csatlakozásról is tölthető.

EV és Plug-in Hibrid töltők

Lassú          <=  3,7 kW  Áram  16A                  Idő   8-12 óra
Gyors             7-22 kW  Áram  32A                   Idő   1-3 óra
Villámtöltők  20-50 kW  Áram  80-143A/fázis    Idő   30 perc

Töltési lehetőségek

Gyári töltő: adják a járműhöz a legtöbb esetben, akár fali csatlakozóról is működik. 10A/230V és ipari csatlakozó esetén 16A/230V, Type-1 és Type-2 autó oldali csatlakozóval

Fali töltő: nagyobb teljesítményűek, mint a gyári kábel, 3,7kW / 7,2kW otthoni, falra történő szereléshez

Töltő oszlop: pl. közületi töltéshez, parkolókba, stb. általában 2 járműves csatlakozás, lehetnek olyanok, amik tartalmazzák a töltőkábelt, vagy azt „visszük magunkkal” 22 + 22kW

Gyorstöltő: általában minden, a fentieknél nagyobb teljesítményű töltőt gyorstöltőnek hívunk. CHAdeMO és CCS rendszerű csatlakozókkal

Villámtöltő: általában egyenáramú, 40kW-nál nagyobb teljesítményűek

Töltőcsatlakozók

Type 1 (T1) csatlakozó váltakozóáramú (AC) és csak kis teljesítményű töltést tesz lehetővé, maximum 7,4 kW átvitelére képes (1 fázis 16 A vagy 1 fázis 32 A). Ezt a típust a kis teljesítmény miatt az autógyártók egyre kevésbé használják.

Type 2 (T2) csatlakozó szintén váltakozóáramú (AC), de már akár a maximális 22 kW-os vagy 43 kW-os teljesítmény átvitelére is alkalmas (3 fázis 16 A vagy 3 fázis 32 A). Ez a legelterjedtebb csatlakozó Európában, ez a szabványos.

CHAdeMO (CHArge de MOve) csatlakozó közvetlenül egyenáramú (DC) töltést biztosít az akkumulátoroknak, akár 50 kW-os teljesítményig.

A CCS (Combined Charging System) típusú csatlakozók mind egyenáramú (DC), mind váltakozóáramú (AC) töltésre alkalmasak. Az ilyen csatlakozóval felszerelt
autókat váltakozóáramú töltőállomásról is lehet tölteni, a fent említett Type 2 csatlakozóval.

Miért kell ezekkel tisztában lenni?

Értelemszerűen, a Plug-in Hibridekről és a tisztán elektromos járművekről (EV) van szó.

Megtehetjük azt, hogy bemegyünk a szaküzletbe és veszünk egy, a gyári leírásnak megfelelő kábelt (amennyiben nem adtak hozzá, vagy a gyári tönkrement). Ez még akár működhet is. Nem lehet azonban azzal összehasonlítani, mintha egy megfelelően méretezett, a családban előforduló járművek mindegyikét kiszolgálni tudó töltési megoldást alakítunk ki. Egy ilyen beruházás esetén azt se felejtsük el, hogy mennyi időre rendezkedünk be. Itt is elmondható ugyanaz, mint az informatikai rendszereknél, hogy egyáltalán nem biztos, hogy a legdrágább a legjobb, de egy alulméretezett töltőrendszer sem lesz megfelelő.

Szakembert kell meghallgatni, átbeszélgetni vele a várható bővítéseket (a családi mellett anyu is kap egy városi kisebb EV-t), a lehetőségeinket (anyagilag, és minden más szempontból is), mivel még arról is meg kell győződni, hogy rendelkezésre fog-e állni megfelelő kapacitás ott, ahol lakunk, van-e akkora bejövő áramerősségünk ami képes megtáplálni a normál háztartási eszközök mellett még egy ilyen töltőt is. Ehhez azonban már erősáramú szakemberre van szükség.

Mit ajánlok?

Együtt felmérjük a feladatot, a lehetőségeket és így fogunk kidolgozni egy olyan megoldást, ami valóban hatásosan ki tudja szolgálni az igényeket. Minél átfogóbb képet kapok a lehetőségekről és az elvárásokról, tervekről, annál inkább fel fogom tudni mérni, mire is van szükség és ennek alapján fogok ajánlatot tenni a lehetséges megoldás(ok)ra. Majd intézem a szükséges eszközök beszerzését, telepítését, az előírásoknak megfelelő üzemeltetés körülményeinek megteremtését. Természetesen a későbbiekben elvégzem a szükséges bővítéseket, karbantartásokat.